Pages Menu

февр. 27, 2014

Ромският стил в модата-истинската женственост

Untitled-11Ромите oт Векове очароват другите народи с номадския си начин на живот, с безграничната си артистичност и вярност на себе си. А буйните им коси, женствените им блузи, дългите им широки поли и рокли и шокиращо ярките им аксесоари се превръщат едва ли не в самата същност на модата.
Именно от тази ромска ултра женственост, съчетана с дух на свободолюбие, се вдъхновява прочутият в цял свят френ­ски моделиер Сен Лоран, който през седемдесетте години на миналия век създава незабравимата си колекция с ромски мотиви. А не по-малко прочутата френска актриса Катрин Деньов пък се доверява единствено на него изцяло за облеклото си.
Каквито и тенденции да се наблюдават в световната мода, ромският стил никога не изчезва от нея. Списанията по целия свят се надпреварват да пишат за вечното му завръщане на мод­ните подиуми, включително и за особената му привлекателност през новия 21. век.
Най-пресен пример за това е организираното от ромската фон­дация C.R.I.S.S. модно ревю на сце­ната на театър в Букурещ на 30 януари 2003г, на което 10 манекенки демонстрират красотата на 35 тоалета в ромски стил – с тяхна­та пищност, живи цветове, широ­ки и остри яки и т. н. А появата на подиума на ромка в булчинска рок­ля – бяла, със златни орнаменти и с бижута в косите и по ръкавите, предизвиква най-възторжени аплодисменти.
Истинската женственост и изкованата от хилядолетия пред­става за нея в прародината на ромите Индия действително никога не могат да бъдат демоде.
Доказва го и една от новите колекции на прочутата модна дизайнерка Ана Сю от Ню Йорк, ко­ято също е вдъхновена от ромс­ката култура. В нея тя смесва с впе­чатляващо въображение ромското със стила рококо в живописта от 18. век. За творческия си избор Сю казва: „Пленена съм от историята на ромската миграция, започнала от Индия и стигнала до Турция, Египет, Централна Европа и даже до Франция и Испания. Особено ми е интересно как ромската култура присвоява елементи от много дру­ги култури, като в същото време си остава неповторима.“
Ана Сю осъвременява използ­ваните в историческото минало корсети, камизолки, фусти и тюрнури и ги съчетава с ориенталски елементи – колани с мъниста, укра­сени сандали, колиета или кована ромска бижутерия. Нейният буmuk в Ню Йорк е бохемска бърлога със скромни размери, върху чиито виолетови стени са поставени психоделични постъри. Открит през 1992 година, той е чудесно място за представяне на създадените от нея с най-високо качество тоалети, за които тя използва нови тъкани и множеството малки, неочаквани детайли – вид ретро предизвикателство. Човек може да си пред­стави ужаса на нейните шивачки, когато трябва да се справят с плетени тъкани, пискюли, зигзагообразни ленти от кадифе и платове с промушени панделки.
Untitled-3Роклите на Сю струват между 200 и 500 долара. Най-скъпите са с дантели в бле­до лилаво или бежово, с кадифени връзки и пайети. Сред клиентите на Сю са такива знаменитости като ки­нозвездите Никол Кидман, Кристина Ричи, Къртни Лав, Мадона, Шер, Джанет Джаксън, Дрю Баримор. А дизайнерският й ентусиазъм припомня ерата на хипитата.
Ана Сю проявява интерес към модата още в детството си. Завършва гимназия в Детройт, а през 1970 се премества В Ню Йорк и се записва в училище за дизайнери. Тук среща прочутия днес фотограф Стивън Майсъл, с когото правят снимки за мод­ни списания. ДВе години по-късно експериментира с ретро стила. Кариерата й се устремява наго­ре през 1980, когато участва с шест костюма в Нюйоркското шоу на бутиците и получава за тях големи поръчки. Тогава имен­но слага началото на собствения си бизнес.
Днес женските и мъжките модни колекции на Ана Сю се про­дават в над 200 магазина В САЩ, в Европа и в Далечния изток, а в Япония буквално я боготворят като модистка.
Да, ромската женственост и красота покорява зрителите на модните ревюта наистина по це­лия свят.

По текст на Мелиса ДРАЙЪР