Pages Menu

сеп. 23, 2015

Карен Шахназаров в Дом на киното

0000277314-article2Режисьорът откри панорамата от свои филми
Със среща с Карен Шахназаров в Дома на киното започна панорама от филми на режисьора. Гостът лично представи „Белият тигър“.

Зрителите ще имат възможност да преживеят отново историите от „Град Зеро“ (25 септември от 19.30 ч.), „Цареубиец“ (26 септември от 19.00 ч.) и „Палата номер 6“ (27 септември от 20.30 ч.).

Шахназаров е „многопрофилен“ творец. Няма филмов жанр, който да не го изкушил – от мюзикъл („Ние от джаза“, „Зимна вечер в Гагри“) и фантастика („Град Zerо“, „Сънища“), до съвременна психодрама („Куриер“) и исторически драми със сюрреалистичен привкус („Цареубиец“, „Денят на пълнолунието“).

С „Белият тигър“ Шахназаров „разнищва“ традициите в областта на военния филм. Позовавайки се на документирани събития и личности от Втората световна война (Жуков, Хитлер, Кайтел), „Белият тигър“ пресъздава мистична история за ужаса и вечната битка между Доброто и Злото. Филмът е международен проект с руски и германски актьори.

„Не съм снимал филм за войната досега. Този е първият, – казва режисьорът. – Продуцирах „Звезда“, но продуцирането е различно от режисурата. Бях убеден, че трябва да направя военен филм и съм доволен. Филм за войната е връх за покоряване в режисурата, защото поставя на изпитание всички способности („арткиното“ е много по-лесно). Харесах историята на Иля Бояшов. Дуелът между войник и танк дава възможност за необичаен поглед към войната – мистичен.

Опитах се да придам живот на танковете. Възхищавам се на Т-34. Това е необикновена машина. Има собствена естетика и характер. Немските танкове са като булдози, тежки и страховити. Нашите са сигурни. Много от машините във филма са от Втората световна война – над 70-годишни, но палят веднага.

Има и много фантастични елементи, така че филмът може да се възприема като мистична военна фантазия. Ако погледнете световната история, трябва да да признаете, че Втората световна война е най-важното събитие от началото на човешкото съществуване. За първи път целият свят е на ръба на драматична промяна за бъдещето. Ако провидението не беше на наша страна, изходът щеше да е различен. Посвещавам този филм на баща ми и на поколението, което се сражаваше в тази война“, казва Шахназаров.

Карен Шахназаров завършва московския киноинститут ВГИК през 1975 г., и оттогава е режисьор в киноконцерна „Мосфилм“, а от 1998 г. е и негов генерален директор. През 1980 г. излиза неговият първи игрален филм „Добряци“, последван от „Ние от джаза“, „Зимна вечер в Гагри“, „Куриер“, „Град Зеро“, „Цареубиец“, „Сънища“, „Американска дъщеря“, „Денят на пълнолунието“, „Световна история на отровата“, „Звезда“, „Конник на име Смърт“, „Изчезналата империя“, „Палата номер 6“, „Петдневната война. „Белият тигър“, „Любов в СССР“.

Продуцент е на много филми, между които „Дом на юг“, „Пътя към Берлин“, „Довиждане, мамо“. Има награди от много международни фестивали – в Гренобъл, Лодз, Чикаго, Тбилиси, Валядолид, Белград, Атина, а също и на руските „Златен Орел“, „Кинотавър“. Носител е на „Специалната награда“ на Московския фестивал за филма „Куриер“ през 1988 г. Народен артист на Руската федерация.

dnes.bg